Pridefestivalen och kristdemokraterna och Svenska kyrkan

Det kan sägas direkt att jag tror att det på Stockholms Pridefestival finns mycket som stärker människor, jag tror att den är bra för många. Det kan också sägas direkt att jag jag tror att det finns mycket av livets avigsidor som kommer till uttryck där. Men inget av detta är det tänkt att handla om, utan om kyrkan. Att vara i världen men inte av världen. Svårt men nödvändigt.

Kristdemokraterna har fått mycket kritik för att de inte är på Stockholm Pride, säkert har Svenska kyrkan fått beröm för att man är representerad. Det är både domprost och biskop ifrån Stockholm närvarande, man ordnar seminarier och mässa och annat. Jag tycker ofta att det är gott när kyrkorna i Sverige är närvarande där människor är, Jesus var också där. När vi lever våra liv då är det viktigt att följa Jesus, och han gick ut och mötte människor, handlade kärleksfullt genom helande, närvaro, tröst, demonutrivning, profetior etc, men däremot så var han inte okritisk till de sammanhang han var i. Var något fel så sade han det:

Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer (Johannesevangeliet 8:11)

Det fick kvinnan som ertappats med äktenskapsbrott höra (mannen som inte nämns i texten hoppas jag får en uppsträckning på domens dag, Gud är ju trots allt rättvis).

Nå det jag eftersträvar är varken att döma kristdemokraterna för att de inte är officiellt representerade, eller döma Svenska kyrkans organisation för att de är närvarande, utan jag vill snarare problematisera prioriteringarna hos våra biskopar och vår centrala ledning.

Den 22 maj så var det Jesusmanifestationen i Stockholm (alltså samma stad där nu Stockholm Pride är), även om det är viktigt att vara närvarande i andra sammanhang än rent kyrkliga så är en ekumenisk satsning av detta slaget något som Sveriges största kyrka och världens största lutherska kyrka borde omfatta med öppna armar. Istället nöjer man sig med att inte vara delaktig överhuvudtaget ifrån ledningshåll.

Det är något att undra över. Man kan knappast säga att man inte fått förfrågan eller att man inte känner till arrangemanget, det har trots allt pågått några år.

Nå, ändå vill jag uppmana oss alla, kritiska som okritiska, att be för och be om välsignelse över Svenska kyrkans ledning, över ärkebiskop Anders Wejryd, över kristdemokratiska partiet och över Stockholm Pridefestival.

Ett lättare bibelstudium över Matteusevangeliet 5:17-20 samt 5:43-48 kan med fördel göras!

3 svar

  1. Kommentar om ”Matteus 5:17-20”:
    [Att differentiera,] Den historiska människan hette Ribi Yehoshua som yttrade originalorden av de verserna. Han föddes i Betlehem av Miriam och Yoseiph (försvenskat till Josef) 7 år f.v.t. Han blev dödad av romarna 30 år v.t. Han växte upp i Nasaret. Han undervisade i Israel, inklusive i fariséeiska ”synagogor”. Han var Messias som det profeterades om i den judiska Bibeln.

    Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

    Ribi Yehoshuas – Messias – ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias – efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”].

    I originalversionen av ”Matteus” 5:17-20 undervisade Ribi Yehoshua att hela mänskligheten måste göra sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”. Det måste man således göra för att följa Messias

  2. Belägg för alla mina fakta finns att läsa på hemsidan http://www.netzarim.co.il

  3. Hej!
    Viktigt spörsmål här, Bibelns trovärdighet. Kanhända blir detta ett långt svar, börjar därför med två länkar där vi kan läsa bevis för att jorden är rund och för att månlandningen aldrig ägt rum . Kanske är dessa lika sanna som den bifogade länken i kommentaren, kanske inte.

    Det kan vara så att här ligger ett korn eller helt berg av sanning, men att tjafsa in Bibelns trovärdighet i dessa spekulationer känns orätt. Ity bättre dokumentation kring ett historiskt skeende än Bibeln och samtida historiker är svårt att finna.

    Om sedan namnen är översatta så må det vara hänt, mitt namn översätts när jag talar med en engelsman trots att stavningen inte ändras. Jag tror att ”romarna” inte skulle veta att vi talade om dem om vi pratade om ”romare” när vi träffade dem?!

    Något riktigt kontroversiellt är ju att hävda att mannen som Bibeln och historien vittnar om är Messias, det är inte vad en jude varken av idag eller av dåtiden skulle säga. De väntar fortfarande.

    Vill också passa på att fundera kring begreppet f.v.t. Före vems då? Hur passar det in i ett postkolonialt tankeklimat? Nej före Kristus (f. Kr) är inte så mycket en bekännelse kring en persons ontologi som en placering av skeenden i tiden. Det är ju så att det är det enda som detta uttryck duger till, att placera i historien, för det enda vi riktigt vet att det INTE är tiden sedan Jesus föddes.

    Så slutligen:
    Tack för kommentaren!
    Men också en uppmaning att bredda synfältet och våga in i Bibeln och in i forskningen kring Bibeln och kring trovärdigheten i dess berättelser (de kan med fördel avnjutas på ett språk som man finner sig bekväm med, men att de kan översättas ger dem inte automatiskt mindre trovärdighet, bara ökad spridning).

    Frid och välsignelser!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: