Det har varit mycket om lagens tredje bruk på sistone, alltså vad vi ska göra som kristna, och det kan verka som att jag menar att vi ska sjunga med i den allmänna och ofarliga kören som sjunger om att vara snäll mot miljön. Det är ju bra att vara det (och synnerligen Gudi behagligt tror jag), men en kyrka som siktar mot vad världen vill och gör istället för vad Gud vill är väldigt farligt, den riskerar att förlora sig själv.
Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon. (Matteusevangeliet 6:24)
Just i frågan om att rädda miljön så är ju Gud och världen stundtals ganska nära varandra, men det gör det ju till en än mer delikat uppgift att balansera emellan.
Nå vart vill jag komma med detta då?
Jo, jag skulle vilja lyfta upp ett exempel från en av våra systerkyrkor, en kyrka där inte allt fungerar perfekt, men där viktig orsak till detta är den snabba ökningen av antalet medlemmar (spännande att fundera över jämfört med många av våra svenska sammanhang). Kyrkan är Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus (EECMY).
EECMY är världens näst största lutherska kyrka. De har devisen/slogan ”Proclaming the whole Gospel to the whole person.” Nu börjar vi komma till vad jag vill, lagens tredje bruk är inte bara något som vi kan syssla med, nej det är den väg som vi ska följa. Vi vandrar då i vår Herres och Mästares fotspår. Kanske någon har funderat på, efter alla rubriker med ”Lagens tredje bruk” i sig, om detta bruk bara leder till att vi ska släcka lampan i rummet efter oss, spara på vattnet när vi diskar och flyga mindre. Nej, denna vandring i Jesu fotspår leder snarare till väckelse och att Guds rike breder ut sig på jorden.
Vi går tillbaka till exemplet EECMY. 1959 är den officiella starten, men arbetet som nu är EECMY började för längre sedan än så. Vid starten var man ungefär 20 000 medlemmar, nu är man cirka 4,5 miljoner (jämför med den största lutherska kyrkan i världen, Svenska kyrkan som gått från cirka noll medlemmar till cirka 7 miljoner på cirka tusen år).
Här nedan är deras logo och kanske också en delförklaring till varför framgångarna för evangeliet följt dem?!
Hela evangeliet till hela personen. Inte ett stympat evangelium och inte en glömd bit av människan. Låter som något att tänka på.
Vad kan de mena då?
När jag var där och gjorde ett fältstudium om församlingsplantering (med fokus på Västra synoden (ungefär stift)) så slogs jag av några saker.
Det första var att det inte gick att skriva/behandla ”bön” som en faktor för alla planteringar och all tillväxt, för man bad konstant om allt möjligt. Här i Sverige behöver vi nog påminna oss mer om detta
I övrig fann jag tre starkt bidragande faktorer till tillväxten.
- Karismatik – Kraftgärningar, under, helanden, tecken, tydlig andeutgjutelse i bästa apostlagärningarnastil (många församlingar firade sin ”pingst”, dvs. när Anden börjat att på ett srskilt sätt verka i deras församling vilket lett till en stark tillväxt).
- Socialt arbete – Det har varit en naturlig del i den lutherska kyrkans missionssammanhang sedan starten, den har varit en naturlig del av kyrkan sedan starten. Likaledes är den en av fyra saker som en församling i Svenska kyrkan ska göra (enligt Kyrkoordningens 2 kapitel, första paragrafen ”Församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission”).
- Vittnesbörd av en enskild person, till en specifik plats – Detta är ofta kopplat till de två första genom att personen ofta upplevt ett helande eller ett ingripande av levande Gud i sitt liv eller i sin närhet och sedan tar denne med sig budskapet om detta hem till sin hemtrakt och vittnar och börjar samla människor för att be.
Man kan tycka att jag kom lite bort ifrån ämnet, men jag vill poängtera att lagens tredje bruk inte bara är för att rädda världen i största inomvärdsliga allmänhet, utan ett direkt sätt att vittna om Jesus och sprida budskapet om Guds frälsning för hela mänskligheten.
Filed under: kristen tro, kristen tro och samhälle, kyrkligt |
Kommentera